Doğru Nefes, Sağlık Veriyor!

Chopra Center University eğitmenlerinden ve “Ayurvedik Yaşam ve Wellbeing Danışmanı” olan Ebru Şinik, burundan nefes alıp vermenin bedensel ve zihinsel açıdan çok önemli olduğuna dikkat çekiyor. Gündelik yaşam için nefes egzersizleri kılavuzu niteliğindeki Nefeste Saklı Hayat adlı kitabı raflardaki yerini alan Ebru Şinik ile hem kitabını hem de burundan nefes alıp vermenin hayati değerini konuştuk. Türkiye’de bugüne kadar yazılan ilk video film uygulamalı nefes egzersizleri kitabı olarak dikkat çeken Nefeste Saklı Hayat kitabında yer alan QR kodları ile Ebru Şinik’in hazırladığı videoları izleyerek nefes tekniklerini gündelik yaşamınıza kolaylıkla entegre edebiliyor ve ofiste, evde, metroda, tatilde ihtiyacınız olan nefes tekniğini kendi kendinize detaylı bir şekilde öğrenebiliyorsunuz. 17 yıllık profesyonel geçmişi olan Ebru Şinik aslında İMKB kökenli. Bir süre farklı sektörlerde çalıştıktan sonra yaşadığı anksiyete sebebiyle, koruyucu tıp yöntemleriyle tanışmak zorunda kalmış. İlaç kullanmayı reddeden Şinik, bunun üzerine nefes teknikleri konusuna eğilerek ve bu teknikleri uygulayarak anksiyetesini yenmeyi başarmış. “Hayatım hiç ummadığım, daha önce yaşamadığım dingin bir alana kavuştu. Aslına bakarsanız analitik bir insan olarak, bu tür yöntemlerle pek işim olmazdı. Biraz, denize düşen yılana sarılır misali tanıştım, bu tekniklerle. Bu kadar işe yarayınca da ikna oldum tabi. Bende işe yaradıysa herkeste yarar, dedim” diyen Ebru Şinik, bunun üzerine soluğu Amerika’da Chopra Center Univesity’de almış ve bütünsel sağlık uzmanı olmaya karar vermiş.

Öncelikle bize kendinizden ve Türkiye’de ilk video film uygulamalı nefes egzersizleri kitabı olması nedeniyle kitabınızdan bahseder misiniz?

Ben dünyada en saygın kişisel dönüşüm merkezlerinden biri olarak gösterilen, Dr. Deepak Chopra tarafından kurulmuş, California’da bulunan Chopra Center eğitmenlerindenim. Chopra Center’da önce Meditasyon Uzmanlığı, ardından Ayurvedik Yaşam Danışmanlığı eğitimi aldım. Bu eğitim sonrası daha iyi ve mutlu olmak isteyen ve kendini geliştirmeye açık herkes için “Yükselen Çağ Wellbeing Merkezi”ni kurdum. Yükselen Çağ Wellbeing Merkezi olarak  sloganımız “İyi Ol, Mutlu Ol!” Nefeste Saklı Hayat isimli kitabımı ise omuzlarımda duran bilginin getirdiği paylaşma sorumluluğunu yerine getirmek, nefes egzersizleri ile ilgili arayışta olan herkesin hakikat bilgisine kolaylıkla erişim sağlamasına yardımcı olmak için yazdım. Ana amaçlarımdan bir diğeri ise stres yönetimiydi. Çünkü çağımızın en büyük hastalık kaynağı olan stresi yönetebildiğimiz kadar sağlıklı ve mutlu olabiliyoruz. Bir diğer önemli amacım ise bedenimizle ilgili farkındalık kazandırmak ve bedenimizin gerçek ihtiyaçlarını duyabilmek için alan yaratmak ki bunlar da genel sağlık ve mutluluğumuz için ön şartlardan. Ve bu kitabı yazmamdaki diğer bir sebep ise ülkemizdeki nefes ve nefes teknikleriyle ilgili bilgi kirliliğine bir nokta koymak. Benim kitabım Türkiye’de bugüne kadar yazılan ilk video film uygulamalı nefes egzersizleri kitabıdır.

Burundan nefes alıp vermek, neden bu kadar önemli?

Birincisi, nefes alıp vermek için yaratılan organımız burun. Burun nefesinin insanın genel sağlığı ve ruh hali üzerinde temel etkileri bulunuyor. Burundan gerçekleştirilen kontrollü ve ritmik nefes alma ve verme egzersizlerinin farklı ihtiyaçlarımıza yönelik olan faydalarını bilirsek gündelik yaşamımızı kolaylaştırıp daha keyifli hale getirebiliriz. Burun nefesinin hem fiziksel hem zihinsel hem de ruhsal dengemiz açısından ne kadar elzem olduğu, bilimsel dayanaklarıyla ortada. Kontrollü nefes çalışmalarıyla otonom sinir sistemimiz vasıtasıyla sindirim sistemi, kalp-damar sağlığı sistemi, bağışıklık sistemi, üreme sistemi ve tüm hormonal sistemler dâhil olmak üzere hem psikolojik hem de fiziksel olarak onlarca fayda sağlanabiliyor. Bu tekniklerle bedenimizi ve zihnimizi sakinleştirecek, dengeleyecek, arındıracak ve canlandıracak şekilde çalışmasını denetleyebiliyoruz. Bu egzersizlerde ustalaşmak oldukça kolay ve çoğunun etkisi uyguladığımız anda hissedilebiliyor. Örnek verecek olursam, bünye tipine göre özel olarak seçilecek nefes teknikleriyle başlıca şu faydalar sağlanabiliyor: Fiziksel detoks, zihinsel detoks, stres yönetimi, uykusuzluğun son bulması, depresyon ve anksiyeteyi yenme, metabolizmayı hızlandırma, enerjiyi  yükseltme, konsantrasyonu arttırma, sakinleşme, sindirim sistemini düzenleme, vücut ısısını dengeleme, tiroit ve timüs bezini uyarma, cesaret ve özgüveni arttırma, farkındalığı yükseltme, astımı rahatlatma ve doğal botoks etkisi…

Burundan nefes alıp vermek metabolizmayı nasıl hızlandırıyor, biraz açar mısınız?

Şöyle ki, burnumuzdan nefes alıp verirken, ağzımızdan nefes alıp verdiğimizden 150 kat daha fazla enerji harcıyoruz. Tabi eğer burun deliklerimizde bir tıkanıklık yok ve her ikisi de açıksa. Bir gün boyunca 18-20 bin arası nefes alıp verdiğimizi düşünürsek, ağzımız yerine burnumuzdan nefes alıp verdiğimizde çok daha fazla enerji tüketmiş oluyoruz.

Ağızdan alınan nefesin birçok hastalığa davetiye çıkardığını da söylüyorsunuz? Ne gibi hastalıklardan söz ediyoruz?

Bilim insanları, çağımızda kronik hastalıklardaki artışın en önemli nedenlerinden biri olarak fiziksel ve zihinsel stresi gösteriyor. Modern dünya insanı 100 yıl öncesine göre iki-üç kat daha fazla solunum yapıyor ancak buna rağmen bedensel dengesini kuramıyor. Çünkü kronik stres nedeniyle diyafram nefesi yerine göğüs nefesine geçiyor ve daha da kötüsü hem gündelik hayatında hem de gece uyurken burun nefesi yerine ağzını açarak nefes alıp veriyor. Ağzımızdan nefes aldığımız zaman fizyolojimizde dengesizlik yaratmış oluyoruz. İnsanoğlu, otonom sinir sistemine sahip... Otonom sinir sistemi, fizyolojinin otomatik düzenleyicisidir ve vücudun işleyişini sürekli kılan tüm arka plan görevlerini otomatik olarak yerine getirir. Vücudun bu otomatik işlevleri arasında sadece biri istemli olarak kontrol edilebilir. Bu da nefes… Nefes alma sıklığını, derinliğini ve düzenini istemli olarak değiştirerek, vücudun solunum sisteminden beyne gönderilen mesajları değiştirebiliyoruz. Solunum sisteminden gelen geri bildirim, beynin çalışma şekli üzerinde, yani ne hissettiğimiz, ne düşündüğümüz, olanı biteni nasıl yorumladığımız, algılarımız, verdiğimiz kararlar, yaşadığımız olaylara verdiğimiz duygusal ve fiziksel tepkiler üzerinde birincil derecede etkilere sahip. Ağızdan nefes alıp vermeye başlandığında özellikle parasempatik sinir sisteminin dengesi bozulmaya başlıyor ve limbik beyne duygu ve davranışlarımızla ilgili dengesizleştirici mesajlar gönderiliyor. Özetle, ağız nefesi kullanan kişilerde rastlanan bazı hastalıklar var. Bunlardan başlıcaları şunlar: Yorgunluk, kas gerginlikleri, kas spazmı ve ağrısı, konsantrasyon bozukluğu, baş ağrısı, kalitesiz uyku düzeni, göğüs ağrısı, panik atak, gıda intoleransı, şişkinlik, diş eti problemleri, yüksek stres, anksiyete, bedende ani ısı değişimleri, değişken ve huzursuz zihin, tahriş edici öksürük… Batı tıbbının tanımlamış olduğu yaklaşık 45 bin hastalık, bütünsel sağlığımıza gösterdiğimiz özen kadar bizden uzak durabilir. Doğru nefes alamamak günümüzün en temel sağlık problemlerinden biri... Bilim insanları tarafından kronik hastalıkların artmış olmasının en önemli nedeni olarak bu gösteriliyor ve dünya nüfusunun sadece yüzde 3’ünün ideal normlarda nefes aldığı belirtiliyor.

Peki, burundan nefes alıp verme tekniklerini çocuklar da uygulamalı mı?

Nefes tekniklerine ergenlik çağından sonra başlamak gerekiyor. Sadece 7 yaşından büyük çocukların hafıza gelişimi, sınav stresi vb. için “Dönüşümlü Burun Nefesi” ve her yaşta çocuk, cesaret, özgüven ve kendini iyi ifade etmesi için “Aslan Nefesi”ni uygulayabilir. Diğer nefes teknikleri için ergenliğin başlaması gerekiyor. 

Facebook'da Paylaş Twitter'da Paylaş